Louis Prima
En musikalsk sprællemand
Louis Prima og Keely Smith på LP "Breaking It Up" fra 1958
Radio Jazz Debat
Emne: Louis Prima
Navn: Kurt Starlit
E-mail: kurtstarlit....
Dato: 2001.Febr.15
Forleden dag faldt jeg over en CD med Louis Prima, "Jump, Jive an' Wail", som indeholder mange af hans sange op igennem tiderne.
Man får på denne plade et indtryk af Prima som en musikalsk sprællemand med lige så meget jazz i kroppen som mange af de mere (aner)kendte koryfæer fra jazz'en - og med mere rock i sig end Elvis og Bill Haley tilsammen. Indenfor jazz'en er mange stadig forbeholdne overfor Louis Prima, måske fordi han først og fremmest førte sig frem som showmand der ville more sit publikum, og blev måske derfor ikke taget helt alvorligt. Ikke desto mindre fejler hans evner som jazzmusiker (trompetist og sanger) ikke noget, hvilket tydeligt fremgår af ovennævnte CD.
Alle Prima's musikere er fremragende, frem for alt vil jeg nævne hans tenorsaxofonist gennem mange år, Sam Butera, som spiller med en energi og indleven, som ikke kan undgå at smitte af på lytteren. Helt fremragende. Selv spiller han en prima (undskyld) trompet, som også er værd at lægge øre til.
"Nothing's too good for my baby", hvor Prima synger duet med Dorothy Keely Smith, er min personlige favorit, men alle numrene spræller i den grad af liv og musikalitet, at det er svært at være uberørt. Flere af numrene på CD'en er live, men også på studioptagelserne formår Prima & Co. at skabe en levende atmosfære med rav i synagogen.
Numrene er:
1. Jump, jive an' wail
2. Medley: Just a giggolo / I ain't got nobody
3. Oh, Marie
4. (I'll be glad when you're dead) You rascal you
5. Buona sera
6. I've got the world on a string
7. Pennies from heaven
8. Medley (live): Angelina / Zooma Zooma
9. Medley (live): Don't worry 'bout me / I'm in the mood for love
10. Medley (live): Them there eyes / Honey suckle rose
11. Gotta see baby tonight
12. Fee, Fie, Foo
13. Nothing's too good for my baby
14. 5 months, 2 weeks, 2 days
15. Banana split for my baby
16. The pump song (How can you tell the depth of a well)
Louis Prima er født december 1910 i New Orleans, Louisiana, som søn af italienske immigranter. Han slog sig op igennem sin karriere fast som trompetist, orkesterleder, sanger, komponist og filmstjerne. I begyndelsen af 30'ere arbejdede Prima sammen med Red Nichols, før han dannede sin egen 7-mands gruppe under navnet "New Orleans Gang" (med kendingsmelodien "Way Down Yonder In New Orleans") og indspillede mere end 70 titler på forskellige plademærker i perioden 1934-39. Heraf nåede nogle stykker op på US Hit Parade (hitliste), hvilket selvsagt har styrket økonomien.
Musikerne i denne periode omfatter:
George Brunis (trombone)
Claude Thornhill (piano)
George Van Eps (guitar)
Artie Shapiro (bas)
Eddie Miller (reeds)
Ray Bauduc (trommer)
Sidney Arodin (klarinet)
Frank Pinero (piano)
Frank Frederico (guitar)
Oscar Bradley (trommer)
Pee Wee Russell (klarinet)
Senere dannede han et big band under sit eget navn med hits som "Angeline", "Bell-Bottom Trousers" (med sangerinden Lily Ann Carol) og "Civilization (Bongo, Bongo, Bongo)". I 1948 begyndte Prima at arbejde sammen med den dengang 16-årige sangerinde Dorthy Keely Smith (som han fem år senere blev gift med: hans fjerde og næstsidste kone!). Igennem det næste tiår blev samarbejdet med Keely Smith fasttømret og kendt over hele USA som "The Wildest Show In Las Vegas", hvor de spillede klubberne flade. Prima's klovnerier og specielle italienske stemmeføring blev sammen med tenorsaxofonisten Sam Butera (og dennes gruppe The Witnesses) indbegrebet af hot klubatmosfære. Det var bl.a. i denne periode at melodien "That Old Black Magic" blev udgivet.
I 1958 havde Prima et hit med sangen "Buona Sera" plus forskellige andre pladesuccesser, men ellers må man vist sige at det bedste var overstået med udgangen af 1950'erne. Fra begyndelsen af 60'erne gik det jævnt ned ad bakke både på det private og det kommercielle område. Dog huskes han måske fra sin stemmelægning til orangutangen Kong Louie i Disney's "Junglebogen" ("I wanna be like you"), som viste at der stadig var noget tilbage i den gamle.
I sine senere år optrådte Prima fortrinsvis med små ensembler på kasinoer og den slags, inden han i begyndelsen af 1970'erne flyttede hjem til New Orleans, hvor han oprindelig startede fra. Han var ikke længere nogen publikumsmagnet - magien var ovre.
I oktober 1975 blev han behandlet for en svulst i hjernen. Han vågnede aldrig op fra operationen, men forblev i koma indtil han (p.g.a. tilstødende lungebetændelse) afgik ved døden i august 1978. Han ligger begravet i sin fødeby New Orleans på samme sted som sin mor og far.
Der er udsendt et væld af plader igennem årene med Louis Prima, her følger en oversigt over de vigtigste:
Breaking It Up, COLUMBIA CL-1206===============================================
The Wildest, CAPITOL T-755
Call of the Wildest, CAPITOL T-836
The Wildest Show at Tahoe, CAPITOL T-908
Las Vegas Prima Style, CAPITOL T-1010
Strictly Prima, CAPITOL T-1132
Hey Boy! Hey Girl, CAPITOL T-1160
The Wildest Comes Home, CAPITOL ST-1723
Louis and Keely!, DOT DLP-25210
Louis Prima--His Greatest Hits, DOT DLP-25262
Together, DOT DLP-25263
Pretty Music--Prima Style, DOT DLP-25264
Wonderland By Night, DOT DLP-25352
Blue Moon, DOT DLP-25385
Doin' the Twist, DOT DLP-25410
Louis Prima Plays and Sings, HAMILTON SHLP 12144
Blast Off! The Live New Sound of Louis Prima, QUAD RECORDS ST-0030
(Leif Olsen, 2001.Febr.16)
Ang. Kurt Starlits indlæg om Louis Prima, har jeg et par supplerende oplysninger og kommentarer.
Forud for dannelsen af New Orleans Gang indspillede han i 1933 med en gruppe som han kaldte Hotcha Trio. Jeg kender ikke numrene fra denne periode, men de er omtalt flere steder.
I 1937 komponerede (og udsendte) han "Sing, Sing, Sing", som også blev en stor succes for Benny Goodmans orkester.
Prima har komponeret mange sange og melodier, bl.a.
Alone
Little Boy Blew His Top
Marguerita
New Aulins
Angelina
Where Have We Met Before?
Brooklyn Boogie
Boogie In The Bronx
Bridget O'Brien
Boogie In Chicago
It's The Rhythm In Me
Sing A Spell
It's A Southern Holiday
Rhythm On The Radio
Robin Hood (en Les Brown succes fra 1945)
A Sunday Kind of Love (et hit for Jo Stafford i 1947)
Primas big band hed The Gleeby Rhythm Orchestra og var ganske vist styret af LP, men optrådte altså ikke under hans eget navn.
Louis Primas besøg på den amerikanske hitliste omfatter:
Bell Bottom Trousers
Civilization (Bingo, Bango, Bongo, I don't want to leave the Congo)
I'm Living In A Great Big Way
In A Little Gypsy Tea Room
The Goose Hangs High
The Lady In Red
That Old Black Magic
Jazz kritikerne på den tid var ikke udelukkende negative over for Prima, heldigvis er der også et par helt pæne omtaler, f.eks. juni 1945 nummeret af Metronome, hvor George T. Simon skriver: "Prima's success, is both a healthy and a happy phenomenon. All Louis does is go out in front and have himself a helluva good time, acting like a natural showman, kidding around, poking fun at folks out front, at guys in his band, and, most of all, at himself."
===============================================
(Rooney, 2001.Febr.17)
Interesseret i Louis Prima & Sam Butera?
Så klik ind på nedenstående og mød en fan, der har gjort noget ved det ...(eller tag til Berlin og hør bandet; Det er en rejse værd at høre Roger and The Evolution på Yorckschlosschen)
http://www.living-art.de/roger/texte/index- frame.html
Keep Swinging
RR
===============================================
LINKS